söndag 3 februari 2013

Tredje ögat

Så har vi testat yoga, helt opretentiöst hemma på vardagsrumsgolvet (eller ja, jag hade förstås köpt en snygg limegrön yogamatta). Det var skönt, stundtals jobbigt och svårt, jag hade speciellt svårt för det där med tredje ögat, att lyssna inåt, jag liksom tappade fokus gång på gång och en massa tankar trängde sig på. Förstår att det kräver träning. Jag tror jag behöver det, min första reaktion var att tårarna började flöda, (så det var skönt att man blundade)... Jag börjar undra hur ofta slappnar jag av egentligen? Ska bli kul att prova fler gånger, är nyfiken på de mentala och emotionella effekerna, inte bara de fysiska.
Kanske man rentav kommer att sticka iväg på Paradisyoga en vacker dag...

4 kommentarer:

  1. Åhh vad mycket det är jag skulle vilja fråga dej om och prata om. Min matta är syrenlila, limegrön får bli nästa sort. Som ljust ljust gräs. Tankarna flyger alltid, men det är rätt kul att gå med håven och dra ner dem till ingenting igen medan man ler och gråter samtidigt. Minns du, när vi skulle ses på yasuragi och jag plötsligt insåg att jag aldrig någonsin nästan slappnade av. Det har jag ändrat på även om jag fortfarande är kass på det. Men det är stor skillnad. Längtar väldigt mycket efter tystnad. Nära men tyst. Ljudlös och ordlös. Var du ensam hemma när du provade?

    SvaraRadera
  2. Inte ensam, S var med också. Så bra att du har ändrat på det och tar dig tid att slappna av, jag ska det också, vill verkligen lära mig att tömma huvudet på tankar, undrat hur det skulle kännas, längtar efter att prata! Vi kan väl höras om när vi kan få till en dejt :)

    SvaraRadera
  3. Det blir nog aldrig tömt, ser mer framför mej hur vi kan lära oss att behärska fokus. Hur tankarna liksom förångas och blir till friskt syre. Kör ni efter någon video? Jag vill få till en dejt, tänker på det varenda dag. Jag vill hoppa på tåget och hälsa på. Snart.

    SvaraRadera
  4. Jag har också insett vikten av att slappna av, och har provat på kunaliniyoga EN gång. Nu börjar det en nybörjarkurs här i Molkom på söndag, och förhoppningsvis kommer jag iväg på det.
    Annars har jag hittat ett träd i skogen, intill en stor sten, där jag kör lite personliga ritualer ibland. Kramar trädet, lägger handen på en särskild bit bark och tackar Gud, Min högre makt, Moder Jord och Pallas Athena för det som är bra, ber "Sinnesrobönen". Sedan sitter jag en stund på stenen och försöker vara "här och nu".
    Man får pröva sig fram, det finns ju inga rätt eller fel. Jag märkte i alla fall i höstas, när jag tog 10 minuters avslappning varje dag, att jag mådde bättre. Nu har jag börjat slarva med detta...

    Ha det gôtt!!

    SvaraRadera