söndag 24 februari 2013

En vecka

Veckan som gått har vi varit i Norska fjällen, i princip bortkopplade från internet och omvärlden, det var ganska skönt.

Resan upp övernattade vi i Tanumshede, mysig miljö och skönt att dela upp den ca 80 mil långa resan i etapper




Söndag eftermiddag anlände vi till Hemsedal och vår stuga i Rådyrlia alldeles intill Hemsedal skicenter



Stugan var precis lagom stor för två familjer och hade plats för 10 personer, nytt och fräscht och fantastiskt panoramavy mot fjällen runtomkring.

På måndag morgon var vi alla sugna på att kasta oss ut i backen, inte minst tonårsgrabbarna som laddat upp med nya färglada kläder, väldigt lätt att hitta dem i backen. J var lite nervös för han har inte åkt på evigheter och har inte tyckt om att åka, trots att jag försökt och försökt överföra min egen entusiasm till honom.



Men det var inte bara utförsåkning, vi begav oss också upp på fjället och gick på tur, tufft men gudomligt vackert, tar fullkomligt andan ur en. Fick mig att vilja flytta till Norge och ha detta tillgängligt hela vintern, jag tänkte att längdåkning ska nog bli min nästa grej.


Men så sista skiddagen fick vi  nästan 10 cm pudersnö och då insåg igen hu mycket jag älskar att åka utför, det var lyckorus när vi under morgonskidåkningen kunde köra helt orört puder.


Vackraste Norge visade sig från sin bästa sida, i princip vackert väder alla dagar och nu är jag frälst i detta land, även om en 200 g chokladkaka kostade 36 NOK


Det var mysigt att bo i stuga också, vi hade lagat en del mat hemma och tagit med oss en hel del råvaror. Vi turades om med matlagning och det kändes väldigt enkelt allting. Kvällarna njöt vi av värmen från kaminen, bastubad, goda middagar, vin och choklad.
Finaste tonårsgrabbarna lagade lyxig chokladdesert åt oss en av kvällarna vilket satte extra guldkant på tillvaron.



Bäst av allt var att nu har jag en son som fått smak på skidlivet, han lyste med hela ansiktet efter att åkt nypistad svart backe och när han fick köra puder var han såld, det gör mig så lycklig.

Kommer aldrig glömma denna vecka och är så tacksam över att jag fick uppleva den.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar